Sociaal ondernemerschap: een gemis bij het vak economie

Petra Lubbers -

02-07-2023

De examens zitten er weer op, de vlaggen kunnen uit. Maar zijn sommige vakken en hun inhoud nog wel actueel? Leiden wij de jongeren van nu wel op voor het ondernemerschap van morgen? Petra Lubbers meent dat er zaken voor verbetering vatbaar zijn, vooral bij het vak economie. In haar expertblog legt ze uit welke essentiële zaken zij daarin mist.


Mildred Hofkes schreef een interessant artikel in het FD over het vak economie met de vraag of de invulling hiervan nog wel van deze tijd is. Zo las ik dat het havo-examen economie van dit jaar géén vragen stelt over de impact van bedrijven op bijvoorbeeld CO2-reductie. Of over bijdragen van bedrijven aan de Sustainable Development Goals, of aan de circulaire economie. Enkel thema’s met betrekking op winst en groei kwamen aan de orde. Alleen financiële opbrengsten dus. Dat vond ik anno 2023 toch wel schokkend.

Verfrissend om te zien dat juist steeds meer ondernemers in Nederland een ander pad bewandelen: het sociale ondernemerschap


Duurzaamheid, circulariteit, transparante productieprocessen, sociale impact


In een periode waarin winstmaximalisatie jarenlang de boventoon heeft gevoerd, met de ‘graaiflatie’ als dieptepunt, is het verfrissend om te zien dat juist steeds meer ondernemers in Nederland een ander pad bewandelen: het sociale ondernemerschap. Bij sociaal ondernemerschap draait het juist níet alleen om financiële resultaten, maar ook om het creëren van een positieve impact op de maatschappij. Winst en impact maken gaan bij hen hand in hand. Beiden zijn belangrijk. Dit model van “doing well by doing good” is niet alleen moreel lonend, maar biedt ook kansen voor groei en innovatie. En het is duurzaam, letterlijk. Want als je kijkt naar de thema’s waar onze jongeren mee te maken gaan krijgen in hun nabije toekomst, dan gaan deze over duurzaamheid, circulariteit, transparante productieprocessen, sociale impact, en meer van dit soort ontwerpen. Thema’s waar ze als consument te maken gaan krijgen, maar ook zeker als ondernemer.


Sociaal ondernemerschap omarmen

Het lijkt mij dan ook niet meer dan logisch dat ze op school nu al vakken volgen waar we hen meegeven dat bedrijven ook meer kunnen bijdragen aan de maatschappij dan winsten in euro’s. En wat daar dan voor nodig is om dat op een verantwoorde manier te kunnen doen. Kunnen we hen niet een Verlies- en Winstrekening laten opstellen die gaat over andere meetbare doelen: CO2-uitstoot versus besparing? Of een balans dit niet alleen over de financiële positie van het bedrijf gaat, maar ook welke ‘schulden’ er zijn ontstaan aan de maatschappij door de jaren heen? Een waardering van een miljardenbedrijf als Tata Steel gaat er dan toch ineens heel anders uit zien.


Laten we hen ook ínspirerende voorbeelden bieden om zelf het sociaal ondernemerschap te willen omarmen. Zo bereiden we hen voor als ondernemer van de toekomst en krijgen wij allen de ondernemers die we nodig hebben om onze wereld een beetje beter te maken. Een betere wereld… begint ook bij het vak economie.


Tom Orrow

Generaal Vetterstraat 77-E

1059 BT Amsterdam

Volg ons

© 2024 Tom Orrow. Alle rechten voorbehouden.

Tom Orrow

Generaal Vetterstraat 77-E

1059 BT Amsterdam

Volg ons

© 2024 Tom Orrow

Tom Orrow

Generaal Vetterstraat 77-E

1059 BT Amsterdam

Volg ons

© 2024 Tom Orrow. Alle rechten voorbehouden.