Een platform zonder breed aanbod: is het einde van Blendle nabij?

Petra Lubbers

10-03-2022

Een online platform bestaat bij de gratie van het samenbrengen van vraag en aanbod. Zonder aanbieders is er weinig kans op succes. Sterker nog: een breed aanbod is vaak nodig om echt als platform te kunnen fungeren. Omdat klanten ruime keuze willen, op één plek. Maar wat als de aanbieders langzaamaan in elkaar opgaan en met veel macht en middelen de platform-ambities zelf willen en kúnnen waarmaken? Het overkomt online kiosk Blendle nu.


Als oud-uitgever, heb ik altijd met veel interesse de ontwikkelingen rondom Blendle gevolgd. Alexander Klöpping startte het bedrijf in 2013 en wilde breken met het ‘lot’ van de consument om nieuws enkel uit één krant te ontvangen. Het kiezen voor één of twee kranten was vanaf toen verleden tijd, want je kon via Blende per artikel betalen en kiezen uit een groot aanbod van bronnen. Echt een disruptieve ontwikkeling in medialand was het.



Ik kan mij niet herinneren dat er eerder een aanbieder naar de rechter is gesleept, met het doel te moeten blijven leveren aan het platform

Abonnementsmodel

In de jaren daarna maakte Blendle de stap naar het bieden van een abonnementsmodel waarbij je voor een vast bedrag per maand allerlei kranten- en tijdschriftenartikelen kon consumeren. Het aantal abonnees groeide goed door. Ondertussen zaten ook de aanbieders op het Blendle platform niet stil: DPG, de uitgever van onder andere De Volkskrant, Trouw, AD en De Ondernemer, was al een grote speler in de markt, maar met alle overnames die zij heeft gedaan, werd de media-exploitant nog machtiger.


In deze situatie is de aanbieder zelfs zó groot geworden dat het de middelen heeft zelf een succesvol contentplatform neer te zetten. Waarschijnlijk precies de reden waarom DPG het contract wil opzeggen, maar Blendle heeft dit aangevochten bij de rechter. En dat gegeven op zich is al zeer nieuwswaardig. Ik kan mij niet direct een voorval herinneren dat een aanbieder naar de rechter wordt gesleept met het doel te moeten blijven leveren aan het platform.


Concurrentie Netflix

Natuurlijk is het niet nieuw dat aanbieders van content zich losmaken van de gevestigde platformen en hun eigen initiatieven starten. Disney is hier een mooi voorbeeld van. Zij bieden hun films vooral nu op hun eigen Disney Plus aan en Netflix heeft het nakijken. Helemaal nu Disney ook net de Marvel-series daar heeft weggetrokken. Netflix baalt vast en zeker, maar ze kunnen dit verlies prima opvangen. Het is vooral de consument die hier te maken krijgt met de versnippering van het aanbod en daarmee waarschijnlijk een extra abonnement op zak.



Goed, terug naar Blendle. Ik snap dat zij de rechtszaak zijn aangegaan. Zonder het aanbod van DPG, na ook het eerdere vertrek van Mediahuis (onder andere De Telegraaf en NRC), blijft er wel heel weinig content over om consumenten 10 euro per maand te laten betalen. Het kan dus zo maar het einde van Blendle in Nederland betekenen. En met welke gevolgen? Komen straks alle uitgevers met hun eigen platform? Krijgt de consument ook hier te maken met een versnippering, net zoals met het video-aanbod? Ik vraag mij af of we dan beter af zijn.



Laat ik proberen een kleine blik op de toekomst werpen: de versnippering van het aanbod van de Nederlandse kranten- en tijdschriften krijgt als reactie dat de consument wenst dat al dit aanbod op één plek te vinden, op één platform. Dat zou pas een fijne oplossing zijn. Dus Blendle, houd hoop: zo disruptief als jullie in 2013 waren, zo innovatief worden jullie in 2028!


Tom Orrow

Generaal Vetterstraat 77-E

1059 BT Amsterdam

Volg ons

© 2024 Tom Orrow. Alle rechten voorbehouden.

Tom Orrow

Generaal Vetterstraat 77-E

1059 BT Amsterdam

Volg ons

© 2024 Tom Orrow

Tom Orrow

Generaal Vetterstraat 77-E

1059 BT Amsterdam

Volg ons

© 2024 Tom Orrow. Alle rechten voorbehouden.